dr Barbara Sambor - aktorka, logopeda medialny, neurologopeda, wykładowca wymowy scenicznej na Wydziale
Aktorskim Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie, wykładowca logopedii i emisji głosu na
Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Ukończyła Wydział Aktorski Szkoły Filmowej w Łodzi, a następnie podyplomowe
studia logopedyczne oraz neurologopedyczne na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Obecnie doktorantka w Instytucie
Języka Polskiego UŚ. W obszarze jej zainteresowań naukowych znajdują się badania procesów biologicznych mających
wpływ na wymowę i emisję głosu osób dorosłych, schorzenia układu ruchowego narządu żucia, zagadnienia z zakresu
patofonetyki, a także neurogenne zaburzenia mowy. Zajmuje się m. in. terapią logopedyczną osób zawodowo
posługujących się głosem oraz rehabilitacją neurologopedyczną. Prowadzi szkolenia z zakresu dyslalii, emisji i
rehabilitacji głosu, neurologopedycznej rehabilitacji w dysfunkcjach czaszkowo-gnykowych. Jest autorką kilku
publikacji z zakresu logopedii medialnej i neurologopedii oraz kilkunastu wystąpień na konferencjach
polskich i zagranicznych.
Program szkolenia
Część teoretyczna
Wstęp: higiena głosu, emisja głosu, metody rehabilitacji głosu – różnice terminologiczne i merytoryczne.
Podstawy anatomii i fizjologii narządu głosu.
Budowa toru głosowego w warunkach prawidłowych. Znaczenie poszczególnych narządów dla tworzenia głosu.
Powstawanie głosu – teoria mioelastyczno- aerodynamiczna.
Częstotliwość, natężenie, rezonans.
Klasyfikacje zaburzeń głosu i ich znaczenie dla praktyki rehabilitacyjnej.
Zaburzenia oddechowo-fonacyjne a kondycja psychofizyczna pacjenta. Posturalne uwarunkowania zaburzeń fonacji.
Dysfonia w dysfunkcjach czaszkowo-gnykowych.
Zaburzenia fonacji u dzieci.
Foniatryczne i logopedyczne metody diagnozy zaburzeń głosu i mowy. Obiektywne i subiektywne metody badania.
Ocena stopnia niepełnosprawności głosowej (VHI).
Mechanizmy kompensacyjne w zaburzeniach fonacji.
Zasady prowadzenia terapii głosu, kształtowanie właściwej koordynacji oddechowo-fonacyjno-artykulacyjnej.
Znaczenie wielospecjalistycznego zespołu w postępowaniu terapeutycznym. Współpraca foniatry, logopedy,
fizjoterapeuty i psychologa.
Przegląd technik stosowanych w rehabilitacji głosu (m.in. Metoda Akcentów, metoda L. Mathieson, LMRVT, LSVT,
Boone&McFarlane, metoda Schlaffhorsta-Andersena i inne)
Część praktyczna
Kształtowanie oddechu spoczynkowego i dynamicznego.
Zasady doboru właściwej metody rehabilitacji głosu.
Cele szkolenia
przekazanie wiedzy na temat czynników warunkujących prawidłowe wydobywanie głosu,
kształtowanie umiejętności wczesnego rozpoznawania zaburzeń fonacji, współpracy z lekarzem foniatrą oraz
z fizjoterapeutą w zakresie diagnozy i terapii zaburzeń głosu,
budowanie świadomości terapeuty w pracy z osobami zawodowo posługującymi się głosem, dobór właściwych
ćwiczeń oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych,
głosu, oraz umiejętności wykorzystania elementów tych technik w pracy z pacjentem.