Szczegóły szkolenia

Rehabilitacja zaburzeń głosu

Podstawowe informacje
termin: 07-08.10.2017
miejsce: Gdynia, ul. Wielkopolska 403
czas trwania: 16 godz. dydaktycznych
Prowadzący
dr Barbara Sambor - aktorka, logopeda medialny, neurologopeda, wykładowca wymowy scenicznej na Wydziale Aktorskim Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie, wykładowca logopedii i emisji głosu na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Ukończyła Wydział Aktorski Szkoły Filmowej w Łodzi, a następnie podyplomowe studia logopedyczne oraz neurologopedyczne na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Obecnie doktorantka w Instytucie Języka Polskiego UŚ. W obszarze jej zainteresowań naukowych znajdują się badania procesów biologicznych mających wpływ na wymowę i emisję głosu osób dorosłych, schorzenia układu ruchowego narządu żucia, zagadnienia z zakresu patofonetyki, a także neurogenne zaburzenia mowy. Zajmuje się m. in. terapią logopedyczną osób zawodowo posługujących się głosem oraz rehabilitacją neurologopedyczną. Prowadzi szkolenia z zakresu dyslalii, emisji i rehabilitacji głosu, neurologopedycznej rehabilitacji w dysfunkcjach czaszkowo-gnykowych. Jest autorką kilku publikacji z zakresu logopedii medialnej i neurologopedii oraz kilkunastu wystąpień na konferencjach polskich i zagranicznych.
Program szkolenia
Część teoretyczna
  1. Wstęp: higiena głosu, emisja głosu, metody rehabilitacji głosu – różnice terminologiczne i merytoryczne.
  2. Podstawy anatomii i fizjologii narządu głosu.
  3. Budowa toru głosowego w warunkach prawidłowych. Znaczenie poszczególnych narządów dla tworzenia głosu.
  4. Powstawanie głosu – teoria mioelastyczno- aerodynamiczna.
  5. Częstotliwość, natężenie, rezonans.
  6. Klasyfikacje zaburzeń głosu i ich znaczenie dla praktyki rehabilitacyjnej.
  7. Etiologia zawodowych zaburzeń fonacji. Profilaktyka zawodowych zaburzeń głosu.
  8. Choroby współistniejące z zaburzeniami głosu.
  9. Neurogenne zaburzenia głosu.
  10. Zaburzenia oddechowo-fonacyjne a kondycja psychofizyczna pacjenta. Posturalne uwarunkowania zaburzeń fonacji.
  11. Dysfonia w dysfunkcjach czaszkowo-gnykowych.
  12. Zaburzenia fonacji u dzieci.
  13. Foniatryczne i logopedyczne metody diagnozy zaburzeń głosu i mowy. Obiektywne i subiektywne metody badania.
  14. Ocena stopnia niepełnosprawności głosowej (VHI).
  15. Mechanizmy kompensacyjne w zaburzeniach fonacji.
  16. Zasady prowadzenia terapii głosu, kształtowanie właściwej koordynacji oddechowo-fonacyjno-artykulacyjnej.
  17. Znaczenie wielospecjalistycznego zespołu w postępowaniu terapeutycznym. Współpraca foniatry, logopedy, fizjoterapeuty i psychologa.
  18. Przegląd technik stosowanych w rehabilitacji głosu (m.in. Metoda Akcentów, metoda L. Mathieson, LMRVT, LSVT, Boone&McFarlane, metoda Schlaffhorsta-Andersena i inne)
Część praktyczna
  1. Kształtowanie oddechu spoczynkowego i dynamicznego.
  2. Ćwiczenia rozluźniające mięśnie szyi, żuchwy, języka.
  3. Ćwiczenia z wykorzystaniem technik relaksacyjnych.
  4. Kształtowanie pracy rezonatorów.
  5. Ustalenie średnicy głosu.
  6. Praca na półotwartym trakcie głosowym.
  7. Postępowanie w stanach przesilenia głosowego.
  8. Ćwiczenia koordynacji oddechowo-fonacyjno-artykulacyjnej.
  9. Zasady doboru właściwej metody rehabilitacji głosu.
Cele szkolenia
  • przekazanie wiedzy na temat czynników warunkujących prawidłowe wydobywanie głosu,
  • kształtowanie umiejętności wczesnego rozpoznawania zaburzeń fonacji, współpracy z lekarzem foniatrą oraz z fizjoterapeutą w zakresie diagnozy i terapii zaburzeń głosu,
  • budowanie świadomości terapeuty w pracy z osobami zawodowo posługującymi się głosem, dobór właściwych ćwiczeń oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych,
  • głosu, oraz umiejętności wykorzystania elementów tych technik w pracy z pacjentem.